بیل گیتس و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در مایکروسافت

بیل گیتس و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در مایکروسافت

برخی بیل گیتس را به چشم یک نوآور می‌بینند که انقلابی در دنیای کامپیوتر ایجاد کرد. برخی نیز بر این باورند که اقدامات غارت‌گرانه رقابت صنعتی او، صنعت نرم افزار را خفه کرده است.

تعداد کمی می‌توانند استدلال کنند که بیل گیتس یکی از موفق‌ترین کارآفرینان قرن بیستم است. فقط در مدت ۲۵ سال، او یک عملیات دونفره را در یک کلوسوس چند میلیارد دلاری ساخت. بدین ترتیب خود را به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل کرد.

بااین‌حال او این موفقیت را نه با اختراع فن‌آوری جدید، بلکه با استفاده از فن‌آوری موجود، انطباق آن با یک بازار خاص و سپس تسلط بر آن بازار از طریق تبلیغات نوآورانه و زیرکی و حیله‌گری کسب‌وکار، به‌دست آورد.

کودکی و نوجوانی بیل گیتس

ویلیام هنری گیتس سوم (بیل گیتس)، متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵، ایالات‌متحده آمریکا، در شهر سیاتل، واقع در ایالت واشنگتن، برنامه‌نویس و کارآفرین رایانه‌ای آمریکایی است. وی شرکت مایکروسافت یعنی بزرگ‌ترین شرکت نرم افزار کامپیوترهای شخصی جهان را تأسیس کرد.

بیل گیتس اولین برنامه نرم افزاری خود را در سن ۱۳ سالگی نوشت. او در دبیرستان به تشکیل گروهی از برنامه‌نویسان کمک کرد. آنها سیستم حقوق و دستمزد مدرسه خود را رایانه‌ای کردند. سپس ترَف-اُ-دیتا را تأسیس کردند. شرکتی که سیستم‌های شمارش ترافیک را به دولت‌های محلی می‌فروخت. با استفاده از آن ۲۰۰۰۰ دلار درآمد کسب کردند.

زندگی کوتاه بیل گیتس در هاروارد و تأسیس شرکت مایکروسافت

علی‌رغم عشق و استعداد آشکارش برای برنامه‌نویسی رایانه‌ای و شاید به‌دلیل تأثیر پدرش، بیل گیتس در پاییز سال ۱۹۷۳ وارد دانشگاه هاروارد شد. هرچند او جسماً در دانشگاه بود ولی حضور معنوی نداشت. او بازی‌های ویدیویی و پوکر را به شرکت در کلاس‌ها ترجیح می‌داد.

در سال ۱۹۷۵ بیل گیتس، دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروارد بود که به دوست خود، پاول جی آلن در زادگاهش پیوست تا نرم افزاری برای اولین میکروکامپیوترها تولید کند.

آن‌ها شروع به استفاده از BASIC در میکروکامپیوترها کردند. BASIC یک زبان برنامه‌نویسی مشهور بود و در رایانه‌های بزرگ استفاده می‌شد. با موفقیت این پروژه، بیل گیتس در سال اول دانشگاه، هاروارد را ترک کرد و به‌همراه آلن، مایکروسافت را تشکیل داد.

مسیر پیشرفت و رشد مایکروسافت

وقتی مایکروسافت مجوز یک سیستم‌عامل موسوم به MS-DOS را به شرکت بین‌المللی تجارت ماشین‌آلات که در آن زمان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده کامپیوتر و گام‌شمار صنعت بود، برای استفاده در اولین میکرورایانه خود، IBM PC (رایانه شخصی) داد، بیل گیتس در صنعت میکرورایانه بسیار پیشرفت کرد.

پس از عرضه این دستگاه در سال ۱۹۸۱، IBM به‌سرعت، استاندارد فنی صنعت کامپیوتر را تعیین کرد. MS-DOS نیز سیستم‌عامل‌های رقیب را بیرون کشید. استقلال مایکروسافت روابطش را با IBM تیره کرد. پس بیل گیتس ماهرانه شرکت بزرگ‌تری را دست‌وپا کرد تا به‌طور دائمی برای نرم افزارهای مهم به او وابسته شود.

سازندگان رایانه‌های شخصی سازگار با IBM یا کلون‌ها نیز برای نرم افزار اصلی خود به مایکروسافت مراجعه کردند. با شروع دهه ۱۹۹۰ او به سلطنت‌ساز نهایی در صنعت کامپیوتر تبدیل شد.

کسب ثروت کلان توسط مایکروسافت

عمدتاً با قدرت موفقیت مایکروسافت، بیل گیتس ثروت کلانی به‌عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار انفرادی شرکت جمع کرد. او در سال ۱۹۸۶ میلیاردر کاغذی شد. ظرف یک دهه ارزش خالص ثروت او به ده‌ها میلیارد دلار رسیده بود. طبق برخی تخمین‌ها او را به ثروتمندترین شخص در جهان تبدیل کرد.

با توجه به منافع فراتر از نرم افزار و پتانسیل فن‌آوری اطلاعات، بیل گیتس در ابتدا ترجیح داد از چشم مردم دور باشد و امور مدنی و بشردوستانه را به‌طور غیرمستقیم از طریق یکی از بنیادهای خود اداره کند.

با این وجود، هرچه قدرت و شهرت مایکروسافت افزایش می‌یافت و به‌ویژه توجه بخش انحصاری وزارت دادگستری ایالات متحده را به خود جلب می‌کرد، بیل گیتس، با کمی اکراه، به یک چهره عمومی‌تر تبدیل شد.

رقبا به‌ویژه در شرکت‌های رقیب در سیلیکون والی، وی را فردی رانده‌شده، متکثر و مصمم به سود بردن از تقریباً هر معامله الکترونیکی در جهان نشان دادند.

از طرف دیگر، طرف‌داران او برای کسب راه‌های جدید برای مفیدتر کردن رایانه‌ها و الکترونیک از طریق نرم افزار، از ذکاوت بی‌نظیر تجاری، انعطاف‌پذیری و اشتهای بی‌حدوحصر وی تجلیل کردند.

از سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶، بیل گیتس مجدداً مایکروسافت را در توسعه راه‌حل‌های نرم افزاری مصرف‌کننده و سازمانی برای اینترنت متمرکز کرد.

وی سیستم‌عامل ویندوز CE را برای شبکه‌سازی دستگاه‌های غیر کامپیوتری مانند تلویزیون‌های خانگی و دستیارهای دیجیتال شخصی ایجاد کرد.

او شبکه مایکروسافت را برای رقابت با آمریکا آنلاین و سایر ارائه‌دهندگان اینترنت ایجاد کرد. از طریق شرکت کوربیس گیتس، بایگانی‌های عظیم عکس بِتمن و مجموعه‌های دیگر را برای استفاده در توزیع الکترونیکی به‌دست آورد.

خدمات خیرخواهانه بیل گیتس

بیل گیتس علاوه بر کار در مایکروسافت، به‌خاطر کارهای خیرخواهانه‌اش نیز شهرت داشت. وی با همسرش ملیندا، در سال ۱۹۹۴، بنیاد ویلیام اچ گیتس را بنیان‌گذاری کردند. در سال ۱۹۹۹ این بنیاد به بنیاد بیل و ملیندا گیتس تغییر نام داد؛ تا برنامه‌های بهداشت جهانی و همچنین پروژه‌هایی در شمال غربی اقیانوس آرام را تأمین کنند.

در اواخر دهه ۱۹۹۰، این زوج همچنین از طریق بنیاد کتابخانه گیتس که در سال ۱۹۹۹ به بنیاد یادگیری گیتس تغییر نام داد، کتابخانه‌های آمریکای شمالی را تأمین مالی کردند. آنها از طریق برنامه دانشمندان هزاره گیتس برای کمک هزینه تحصیل اقلیت‌ها پول جمع کردند.

بیل گیتس و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در مایکروسافت۲

در ژوئن ۲۰۰۶ وارن بافِت هدیه‌ای مستمر به بنیاد بیل گیتس اعلام کرد. این هدیه به آن اجازه می‌داد طی بیست سال آینده دارایی‌هایش حدود ۶۰ میلیارد دلار باشد. در آغاز قرن بیست‌ویکم، بنیاد همچنان بر سلامت جهانی و توسعه جهانی و همچنین اهداف جامعه و آموزش در ایالات‌متحده تمرکز کرد.

پس از یک دوره کوتاه، بیل گیتس رئیس هیئت‌مدیره باقی ماند. از طرفی از نظارت روزمره مایکروسافت در ژوئن ۲۰۰۸ صرف نظر کرد. او می‌خواست وقت بیشتری را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اختصاص دهد.

در فوریه ۲۰۱۴ او از عنوان رئیس استعفا داد. از طرفی به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره تا سال ۲۰۲۰ ادامه داد. در سال ۲۰۱۶ به او مدال آزادی ریاست جمهوری اعطا شد.

باید دید آیا موفقیت خارق‌العاده بیل گیتس جایگاهی ماندگار را در پانتئون بزرگ آمریکایی‌ها تضمین خواهد کرد یا خیر. حداقل، به‌نظر می‌رسد مورخان از وی به عنوان شخصیت تجاری مهمی در زمینه کامپیوتر و نرم افزار به اندازه اهمیت جان دی راکفلر در زمینه نفت یاد کنند.

برخی از توصیه‌های انگیزشی و آموزشی بیل گیتس

خود بیل گیتس در پرفروش‌ترین کتاب خود در سال ۱۹۹۵، با عنوان «راه پیش‌رو»، آگاهی جدی از خطرات رونق را نشان داد. او می‌گوید: «موفقیت، یک معلم بدخواه است که افراد باهوش را فریب می‌دهد که فکر کنند نمی‌توانند شکست بخورند و ضرر کنند.»

حال در این بخش هشت‌تا از جملات و توصیه‌های بیل گیتس را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین اشخاص جهان بررسی می‌کنیم.

  • خود را با هیچ‌کس دیگر در این دنیا مقایسه نکنید. اگر چنین کنید، درواقع به خودتان توهین می‌کنید.
  • من یک تنبل را برای انجام یک کار سخت انتخاب می‌کنم. یک تنبل راهی آسان برای انجام آن پیدا خواهد کرد.
  • اگر فقیر به دنیا بیایید، این تقصیر و اشتباه شما نیست. اگر فقیر بمیرید، این اشتباه از خود شما است.
  • ما آینده را وقتی‌که بر روی فقرا سرمایه‌گذاری می‌کنیم، پایدار می‌کنیم نه وقتی‌که بر رنج آنها اصرار و پافشاری داریم.
  • خوب است که موفقیت را جشن بگیریم اما توجه به درس‌هایی که از شکست می‌گیریم، مهم‌تر است.
  • وقتی به قرن آینده که پیش‌رویمان قرار دارد نگاه می‌کنیم، رهبران آن اشخاصی خواهند بود که دیگران را توانمند می‌سازند.
  • شگفت‌انگیزترین نیکوکاران افرادی هستند که درواقع فداکاری قابل‌توجهی می‌کنند.
  • من معتقدم اگر مشکلات را به مردم نشان دهید و راه‌حل‌هایی را نیز به آنها نشان دهید، آن‌ها مجبور به عمل و اقدام می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام 👋
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟