پول و ذهنیت ما درباره آن در مسیر پیشرفت اقتصادی

پول و ذهنیت ما درباره آن در مسیر پیشرفت اقتصادی

دنیای مالی و اقتصادی، درس‌های زیادی دارد که به ما بیاموزد. خیلی از مشکلات و گرفتاری‌های مالی و اقتصادی ما و همچنین رشد نکردن ما در اقتصاد، از ذهنیت و طرز تفکر اشتباه ما راجع به پول ایجاد می‌شود.

دیدگاه‌هایی که از کودکی توسط افراد خانواده در ذهن ما راجع به پول نقش بسته است، به‌گونه‌ای به باورهای مالی ما تبدیل‌شده‌اند. این باورها درصورتی‌که منفی و یا محدودکننده باشند، درهرصورت مانع از رشد و پیشرفت اقتصادی ما می‌شوند.

کتاب «حکمت مالیه»

کتاب «حکمت مالیه»، نوشته میهیر دسای، در سال ۲۰۱۷، یک کتاب جذاب است. این کتاب، تفاوت‌ها و شباهت‌های بین دنیای پول و تجارب زندگی مانند روابط را مشخص می‌کند.

همچنین نشان می‌دهد که اصول هر یک از این‌ها چگونه می‌تواند به نفع دیگری باشد. پس در این مقاله به توصیه‌های مهم این کتاب می‌پردازیم.

مطالب این کتاب مناسب چه اشخاصی است؟

  • جوان ۲۱ ساله‌ای که در حال تحصیل در رشته اقتصاد است.
  • فرد ۴۸ ساله‌ای که عاشق مباحث فلسفی است.
  • هر شخص دیگری که می‌خواهد ببیند که پول چه چیزی می‌تواند به ما در مورد داشتن یک زندگی بهتر آموزش دهد.

نویسنده کتاب

«میهیر دسای» اقتصاددان و نویسنده است. او پروفسور گروه مالی و اقتصادی میزوهو در بخش اقتصاد دانشکده تجارت و حقوق هاروارد است.

دیدگاه اشتباه رایج درباره پول

بسیاری افراد فکر می‌کنند پول شر است. آن‌ها نگران این هستند که اگر میزان بیشتری پول بخواهند، این باعث می‌شود که تبدیل به آدم بدی شوند. دنیای مالی متأسفانه هنوز شهرت بسیار منفی در سراسر جهان دارد.

در سال ۲۰۰۸ با خرابی بازار آمریکا، مردم شغل خود را از دست دادند. آن‌ها فقط طی چند ماه زندگی‌شان نابود شد. طبیعی است که فکر کنیم سیستم مالی حریص مبدع مشکلاتی از این قبیل است.

گاهی خودخواهی مشاغل بزرگ مشهود است و نگاه منفی ما به آن موجه است. اما اگر فقط به این‌طرف سکه نگاه کنیم، من و شما برخی از اصول مهم زندگی را از دست خواهیم داد.

نکات مهم کتاب «حکمت مالیه» درباره پول

سه نکته مهمی که کتاب «حکمت مالیه» درباره پول به ما می‌آموزد، عبارت‌اند از:

  • تنوع در سرمایه‌گذاری و در سایر جنبه‌های زندگی مهم است.
  • درس‌های حاصل از ادغام‌های مالی می‌تواند به روابط شما کمک کند.
  • گرفتن وام می‌تواند خوب باشد. چه شما یک کسب‌وکار داشته باشید و چه برای شخص خودتان بخواهید.

سرمایه‌گذاران می‌دانند که باید سبد سهام و منابع کسب پول خود را متنوع کنند.

شما باید در نظر بگیرید که انجام همین کار در زندگی‌تان به چه درد شما می‌خورد. آخرین باری که کسی به شما گفت که همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید چه موقع بود؟ نویسنده کتاب می‌گوید: من اخیراً این مورد را راجع به جریان درآمدم شنیده‌ام. همچنین اخیراً سرمایه‌گذاری در سهام را شروع کرده‌ام.

منطقی هم هست. اگر کل پول و پس‌انداز زندگی خود را فقط در یک سرمایه‌گذاری به دست آورده‌اید و آن را یکجا ذخیره کرده‌اید، دیگر شانسی ندارید. برعکس، طیف گسترده و متنوعی از انواع سهام بسیار ایمن‌تر است.

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که تنوع بخشیدن نیز ممکن است از اصولی باشد که می‌تواند به نفع زندگی شما باشد؟ به تغییر تجارب تحصیلی، دوستی‌ها و برنامه‌های خود فکر کنید.

پول و ذهنیت ما درباره آن در مسیر پیشرفت اقتصادی۲

تنوع بخشیدن در زندگی

به‌عنوان‌مثال، تحصیلات چیزی نیست که ما معمولاً هنگام در نظر گرفتن پول و اصل تنوع بخشیدن در امور مالی درباره آن فکر کنیم. اما به این فکر کنید که اگر بخواهید تاریخ بخوانید، شرکت در یک کلاس اقتصادی می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید چرا بازرگانان اولیه کالاهای خود را به روش رایج آن زمان ارزش می‌دادند.

شما واقعاً هرگز نمی‌دانید که بعد از این‌که فارغ‌التحصیل شدید، چه کلاس‌هایی برای شما مفید خواهد بود. بنابراین سعی کنید تا آنجا که می‌توانید تنوع ایجاد کنید.

تنوع در نوع افرادی که با آنها تعامل دارید

تنوع در نوع افرادی که با آنها معاشرت می‌کنید نیز می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت شما و حتی کسب پول بیشتر داشته باشد.

سرمایه‌گذاران به دنبال سه نوع دارایی هستند که می‌توانید افراد زندگی خود را بر اساس آنها طبقه‌بندی کنید:

  • دارایی‌های بتا بالا خطرناک هستند. اما مانند شخصی که با او کار می‌کنید پتانسیل بالایی برای سود دارند.
  • دارایی‌های کم بتا فرصت چندانی در خود ندارند. اما شما را درست مثل نزدیک‌ترین دوستانتان حفظ می‌کنند.
  • دارایی‌های بتا منفی، مانند طلا، ارزش شما را افزایش نمی‌دهند. اما آن را درست مانند خانواده‌تان در بحران ثابت نگه می‌دارند.

بین روابط و ادغام‌های مالی مشترکات بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌کنید وجود دارد.

هنگامی‌که اِی-‌اُ-‌اِل (AOL) و تایم وارنر در سال ۲۰۰۱ ادغام شدند، سرمایه‌گذاران خطرپذیر آن را «تنها پدیده با بیشترین تحول‌آفرینی» در تاریخ تجارت در ایالات‌متحده دانستند. تا سال ۲۰۰۹، پس از سال‌ها ناامیدی، این دو رسماً از هم جدا شدند.

برخی درس‌های پنهان در این امر وجود دارد که می‌تواند به سود روابط شما باشد.

قبل از وارد شدن به یک رابطه، به‌طور کامل و به‌درستی مشارکت بالقوه خود را بررسی کنید.

منابع مالی AOL کلاه‌برداری در حسابداری را پنهان می‌کردند. تایم وارنر این مسئله را به این خاطر از دست داد که آنها قبلاً موفق به بررسی دقیق نشده بودند.

شما باید در روابط خود عمیق شوید تا اطمینان حاصل کنید که در طولانی‌مدت مشکلی بین شما ایجاد نخواهد شد. به این موضوع توجه کنید که مثلاً ازدواج را به‌خاطر بچه می‌خواهید یا از زندگی مشترک در کنار هم لذت می‌برید.

همچنین، فقط برای پر کردن روزنه‌ای از زندگی خود به دنبال یک رابطه نباشید. تایم وارنر در حال ادغام با AOL بود زیرا فناوری عقب‌تری نسبت به AOL داشت. اگر به همین ترتیب سعی کنید شخصی را برای جبران کمبود خود، مثلا پول کمتر خود، پیدا کنید، می‌تواند منجر به فاجعه شود.

مشارکت براساس برابری در میزان تقریبی پول و سایر جوانب

اطمینان حاصل کنید که مشارکت شما از همان ابتدا بر اساس برابری بناشده است. بخشی از مشکلات AOL و تایم وارنر این بود که شرکت دوم، ادغام را تحت سلطه خود درآورد. پس اعمال تجاری خود را به دیگری تحمیل کرد.

اگر در رابطه‌ای هستید که خودتان یا شریکتان به‌تنهایی کنترل آن را بر عهده‌دارید، وقت آن است که از آن رابطه بیرون بروید، قبل از اینکه اوضاع بدتر شود.

مشاغل برای رشد باید ریسک بدهی و وام را بپذیرند. همین امر در زندگی شما نیز صدق می‌کند.

توصیه رایج هنگام راه‌اندازی شرکت این است که برای از بین بردن آن به سرمایه‌گذاری خطرناک نیاز دارید.

شما نیاز به خرید سهام، استخدام کارمندان و پرداخت انواع پول و هزینه‌های دیگر دارید. تا زمانی که از ثروت کافی برخوردار نشوید، به کمک مالی نیاز خواهید داشت.

بسیاری از مشاغل را نمی‌توانید بدون گرفتن وام شروع کنید. در زندگی بازده‌های خاصی وجود دارد که بدون همین گرفتن وام به آنها دست نمی‌یابید.

به‌عنوان‌مثال تحصیلات خود را در نظر بگیرید. شما ممکن است مبالغ هنگفتی پول، وام بگیرید. به این امید که سرمایه شما روزی در قالب یک شغل خوب نتیجه بدهد.

اشکال دیگر وام در زندگی

جنبه‌های دیگر زندگی شامل اشکال مختلف دیگری از وام و بدهی است که صرفاً مالی و مربوط به پول نیست.

به‌عنوان‌مثال، داشتن بچه، نیاز به میزان زیادی کار پیشاپیش و بدون پاداش اولیه دارد. مطمئناً، آن نوزاد تازه متولدشده شما ناز است، اما بلند شدن آنها در نیمه‌شب زحمت سنگینی به بار می‌آورد. حتی بعداً نمی‌توانید تمام مزایا و مزد تمام تلاش‌های خود را ببینید.

فقط بعدازآن فداکاری اولیه است که والدین می‌توانند زندگی را از طریق فرزندانشان دوباره تجربه کنند.

هرچه زمان بیشتر می‌گذرد و خانواده بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر می‌شود، والدین و فرزندان بیشتر از تنها یک رابطه دوستی ساده لذت می‌برند.

هرچه رشد بیشتری می‌کند، سرانجام به‌نوعی تبدیل می‌شود که در طول بقیه زندگی، ازنظر احساسی نیازهای آنها را برآورده می‌کند.

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام 👋
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟