استیو جابز و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در شرکت اپل

استیو جابز و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در شرکت اپل

استیون پاول جابز (استیو جابز) متولد ۲۴ فوریه ۱۹۵۵، در شهر سانفرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیا، ایالات‌متحده آمریکا و درگذشته ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در پالوآلتو واقع در ایالت کالیفرنیا است. وی بنیان‌گذار شرکت اپل کامپیوتر یا همان شرکت اپل فعلی و یک پیش‌گام کاریزماتیک در عصر رایانه‌های شخصی است.

کودکی و تحصیلات استیو جابز

استیو جابز توسط والدین ناتنی خود در کوپرتینو واقع در کالیفرنیا، در منطقه‌ای که امروزه تحت عنوان سیلیکون والی شناخته می‌شود، بزرگ شد. گرچه او به مهندسی علاقه داشت، اما علاقه‌های او در جوانی تغییر یافت.

جابز تحصیلات خود را در کالج رید، واقع در پورتلند، رها کرد. وی در اوایل سال ۱۹۷۴ در شرکت آتاری به‌عنوان یک طراح بازی ویدیویی استخدام شد.

کارآفرینی و سکوی پرتاب استیو جابز

استیو جابز در پاییز همان سال ۱۹۷۴ به سیلیکون والی بازگشت. با استفان وزنیاک، دوست سابق دبیرستانی خود که در شرکت هیولت-پاکارد کار می‌کرد، دوباره ارتباط برقرار کرد. هنگامی‌که وزنیاک از پیشرفتش در طراحی صفحه منطق کامپیوتری به جابز گفت، جابز پیشنهاد کرد که آنها باهم به کار خود بپردازند. این کار را پس‌ازآن انجام دادند که هیولت-پاکارد به‌طور رسمی طرح وزنیاک را در سال ۱۹۷۶ رد کرد.

تأسیس شرکت اپل

اپل ۱ در گاراژ خانواده جابز با پولی که از فروش مینی‌بوس فولکس‌واگن جابز و ماشین‌حساب قابل‌برنامه‌ریزی وزنیاک به دست آوردند ساخته شد.

استیو جابز یکی از اولین کارآفرینانی بود که فهمید رایانه شخصی مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند.

با تشویق جابز، وزنیاک یک مدل بهبودیافته یعنی اپل ۲ را با صفحه‌کلید کامل طراحی کرد. یک قاب پلاستیکی براق هم برای محصور کردنش ساختند.

جابز موفق شد بودجه، توزیع و تبلیغات شرکت اپل کامپیوتر را که در سال ۱۹۷۷ یعنی همان سالی که اپل ۲ تکمیل شد، تأسیس شد، به دست آوَرَد. این ماشین بلافاصله منجر به رونق رایانه‌های شخصی شد.

مسیر پیشرفت اپل

در سال ۱۹۸۱ این شرکت دارای عرضه سهام عمومی با رکورد بود. در سال ۱۹۸۳ سریع‌ترین ورود نسبت به آن زمان را به لیست ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا داشت.

در سال ۱۹۸۳ این شرکت پپسی‌کو را راه انداخت. سپس رئیس‌جمهور جان اسکالی را به‌عنوان مدیرعامل و مربی ضمنی استیو جابز در زمینه‌های خوب اداره کردن یک شرکت بزرگ، استخدام کرد.

در همان دوره، استیو جابز مهم‌ترین پروژه در تاریخ شرکت را رهبری می‌کرد. در سال ۱۹۷۹، وی گروه کوچکی از مهندسان اپل را به یک نمایش فن‌آوری در مرکز تحقیقاتی پالوآلتو (PARC) شرکت زیراکس هدایت کرد. وی می‌خواست ببیند که چگونه رابط کاربری گرافیکی می‌تواند استفاده از رایانه را آسان‌تر و کارآمدتر کند.

اندکی پس‌ازآن، استیو جابز تیم مهندسی را که در حال طراحی لیزا (یک کامپیوتر تجاری) بود، ترک کرد تا گروه کوچک‌تری را بسازد که یک کامپیوتر با هزینه کمتری ایجاد کند.

هر دو رایانه برای بهره‌برداری و پالایش ایده‌های PARC دوباره طراحی شدند، اما جابز صراحتاً از مکینتاش (Macintosh) یا مک (Mac)، به‌عنوان کامپیوتر جدید طرفداری کرد.

در ژانویه ۱۹۸۴، خود استیو جابز مکینتاش را در نمایشی که محور اصلی یک تیزر تبلیغاتی فوق‌العاده بود، معرفی کرد. بااین‌حال، اولین مک‌ها کم قدرت و گران‌قیمت بودند. همچنین آنها از برنامه‌های نرم‌افزاری کمی برخوردار بودند که همگی منجر به فروش ناامیدکننده‌ای شد.

اپل به‌طور پیوسته دستگاه را بهبود بخشید. به‌گونه‌ای که سرانجام به‌عنوان مایه حیاتی شرکت و همچنین به‌عنوان الگوی تمام رابط‌های رایانه‌ای بعدی درآمد.

اخراج استیو جابز از شرکت اپل

شکست آشکار استیو جابز در اصلاح این مشکل به‌سرعت منجر به ایجاد تنش در شرکت شد. در سال ۱۹۸۵، اسکالی هیئت‌مدیره اپل را متقاعد کرد تا بنیان‌گذار معروف این شرکت را حذف کند.

جابز به‌سرعت شرکت دیگری به نام “نِکست” را راه‌اندازی کرد. نِکست کامپیوترهای ایستگاه کاری قدرتمندی را برای بازار آموزش طراحی می‌کرد. شرکای منابع مالی وی شامل کارآفرین تکسان، “راس پروت” و شرکت کَنون، یک شرکت الکترونیکی ژاپنی، بودند.

گرچه رایانه “نِکست” به دلیل طراحی مهندسی قابل‌توجه بود، اما توسط کامپیوترهای کم‌هزینه‌تری از رقبا مانند “سان میکروسیستمز” گرفته شد. در اوایل دهه ۱۹۹۰، استیو جابز این شرکت را بر روی سیستم نرم‌افزاری ابتکاری خود، “نِکست‌اِستِپ” متمرکز کرد.

ورود استیو جابز به شرکت پیکسر

درهمین‌حال، در سال ۱۹۸۶، استیو جابز علاقه‌ای به “پیکسر”، یک شرکت گرافیکی رایانه‌ای پیدا کرد. این شرکت به‌عنوان بخشی از لوکاس فیلم ال.تی.دی، شرکت تولیدی کارگردان فیلم هالیوود جورج لوکاس تأسیس شده بود.

در طی دهه بعد، استیو جابز پیکسر را در یک استودیوی بزرگ انیمیشن ساخت. در کنار سایر دستاوردها، اولین فیلم بلند کامل را به‌صورت کاملاً انیمیشن کامپیوتری، یعنی “داستان اسباب‌بازی”، در سال ۱۹۹۵ تولید کرد.

عرضه سهام عمومی پیکسر در آن سال، برای اولین بار، استیو جابز را تبدیل به یک میلیاردر کرد. وی سرانجام در سال ۲۰۰۶ استودیو را به کمپانی دیزنی فروخت.

بازگشت استیو جابز به شرکت اپل

در اواخر سال ۱۹۹۶، اپل متضرر از ضررهای هنگفت مالی و در آستانه سقوط بود که مدیر اجرایی جدید، “گیلبرت آملیو” را استخدام کرد. وقتی آملیو فهمید که این شرکت، به دنبال تلاش‌های تحقیقاتی طولانی، نتوانسته است جایگزینی قابل‌قبول برای سیستم‌عامل قدیمی مکینتاش ایجاد کند، وی نِکست‌اِستِپ را انتخاب کرد. شرکت استیو جابز را با بیش از ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. سپس جابز را به‌عنوان مشاور به اپل بازگرداند.

بااین‌حال، به‌زودی هیئت‌مدیره اپل از ناتوانی آملیو در چرخاندن امور مالی شرکت ناامید شد. در ژوئن ۱۹۹۷ از بنیان‌گذار ولخرج اپل خواست که یک‌بار دیگر این شرکت را هدایت کند.

استیو جابز به‌سرعت با دشمن سابق اپل، شرکت مایکروسافت، اتحاد ایجاد کرد. همچنین توافق‌نامه‌های مک-کلون آملیو را لغو کرد و خط تولید این شرکت را ساده کرد. وی همچنین یک کمپین تبلیغاتی برنده جایزه را طراحی کرد که از مشتریان بالقوه می‌خواست «متفاوت فکر کنند و مکینتاش‌ها را خریداری کنند».

مهم این است که او در مقابل وسوسه ساخت ماشین‌هایی که دارای سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت هستند مقاومت کرد. همچنین او، همان‌طور که برخی اصرار داشتند، اپل را به‌عنوان یک شرکت فقط نرم‌افزاری از بین نبرد.

استیو جابز معتقد بود که اپل به‌عنوان تنها سازنده عمده رایانه‌های شخصی دارای سیستم‌عامل خاص خود، در موقعیت منحصربه‌فردی برای نوآوری قرار دارد.

ارائه محصولات منحصربه‌فرد شرکت اپل

در سال ۱۹۹۸، استیو جابز آی‌مک (iMac)، رایانه‌ای یک‌تکه و شبیه به تخم‌مرغ را عرضه کرد. آی‌مک پردازش با سرعت بالا را با قیمتی نسبتاً متوسط ارائه می‌داد و روند کامپیوترهای پیشرفته را آغاز کرد.

در پایان سال، iMac پرفروش‌ترین کامپیوتر شخصی در کشور بود. استیو جابز توانست سودهای مداوم را برای این شرکت که قبلاً در حال مرگ بود اعلام کند.

سال بعد، او با آی‌بوک (iBook) شیک، یک کامپیوتر لپ‌تاپی و G4، یک کامپیوتر رومیزی، باری دیگر به پیروزی رسید. اگرچه اپل سلطه صنعت قبلی خود را به دست نیاورد، اما استیو جابز شرکت خود را نجات داد. وی در این روند دوباره خود را به‌عنوان یک بازاریاب و صاحب فن با فن‌آوری بالا معرفی کرد.

در سال ۲۰۰۱، استیو جابز شروع به اختراع مجدد اپل برای قرن بیست‌ویک کرد. در آن سال بود که اپل آی‌تونز (iTunes) را معرفی کرد. یک برنامه رایانه‌ای برای پخش موسیقی و تبدیل موسیقی به قالب دیجیتال فشرده MP3 که معمولاً در کامپیوترها و سایر دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌شود.

در اواخر همان سال، اپل شروع به فروش آی‌پُد (iPod)، یک دستگاه پخش MP3 قابل‌حمل کرد که به‌سرعت رهبر بازار شد.

در سال ۲۰۰۳ اپل فروش نسخه‌های قابل دانلود آهنگ‌های اصلی شرکت ضبط صدا را با فرمت MP3 از طریق اینترنت آغاز کرد. تا سال ۲۰۰۶ بیش از یک میلیارد آهنگ و ویدیو از طریق فروشگاه آنلاین iTunes اپل فروخته شد.

استیو جابز با به رسمیت شناختن تغییر روزافزون در تجارت شرکت، در ۹ ژانویه ۲۰۰۷، رسماً نام شرکت را به شرکت اپل تغییر داد.

استیو جابز و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در شرکت اپل۲

ورود شرکت اپل به عرصه مخابرات

استیو جابز در سال ۲۰۰۷ با معرفی آیفون دارای صفحه‌نمایش لمسی، یک تلفن همراه با قابلیت پخش MP3 و فیلم و دسترسی به اینترنت، این شرکت را به تجارت مخابرات برد.

در اواخر همان سال، اپل، آی‌پُد لمسی (iPod Touch) را معرفی کرد. یک دستگاه قابل‌حمل MP3 و بازی که شامل Wi-Fi داخلی و صفحه لمسی شبیه آیفون است. با استفاده از فروشگاه iTunes برای فروش اپل و نرم‌افزارهای شخص ثالث، آیفون و آی‌پُد لمسی به‌زودی بیش از هر سیستم بازی قابل‌حمل دیگری افتخارآفرینی کردند.

بیماری و پایان زندگی بنیان‌گذار افسانه‌ای شرکت اپل

در سال ۲۰۰۳ تشخیص داده شد که استیو جابز به نوعی نادر از سرطان لوزالمعده مبتلاست. وی درحالی‌که روش‌های جایگزین پزشکی را امتحان کرد، حدود ۹ ماه جراحی را به تعویق انداخت.

در سال ۲۰۰۴، وی تحت یک عمل جراحی ترمیمی بزرگ معروف به عمل جراحی ویپل (Whipple) قرار گرفت. پس از بهبودی کوتاه‌مدت، استیو جابز به کار اپل بازگشت.

در طول سال ۲۰۰۸، استیو جابز وزن قابل‌توجهی از دست داد. این مسئله گمانه‌زنی‌های قابل‌توجهی در مورد بازگشت سرطان جابز ایجاد کرد.

شاید بیش از سهام هر شرکت بزرگ دیگر، سهام بازار اپل با سلامت مدیرعامل آن گره‌خورده بود. این مسئله منجر به درخواست سرمایه‌گذاران برای افشای کامل سلامتی وی شد.

در ۹ ژانویه ۲۰۰۹، استیو جابز بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی بر این‌که از عدم تعادل هورمونی رنج می‌برد که تحت معالجه قرارگرفته است. وی گفت که به وظایف شرکتی خود ادامه خواهد داد. بااین‌حال کمتر از یک هفته بعد، او اعلام کرد که برای بازیابی سلامتی خود تا پایان ماه ژوئن بلافاصله مرخصی می‌گیرد.

استیو جابز، دست‌کم به‌طور موقت خود را از ساختار شرکت کنار گذاشت. وی موضع قبلی خود را مبنی بر این‌که سلامتی‌اش امری خصوصی است از سر گرفت و از افشای جزئیات بیشتر خودداری کرد.

در ژوئن ۲۰۰۹ مجله وال‌استریت گزارش داد که استیو جابز در آوریل قبلی پیوند کبد انجام داده است. فاش نشده بود که آیا سرطان لوزالمعده که قبلاً تحت معالجه قرارگرفته بود به کبد وی سرایت کرده است یا خیر.

استیو جابز در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۹ به کار خود بازگشت و به وعده خود برای بازگشت قبل از پایان ماه ژوئن وفا کرد.

در ژانویه ۲۰۱۱، استیو جابز یک مرخصی پزشکی دیگر گرفت. در ماه اوت او از سِمَت مدیرعاملی استعفا داد اما رئیس شد. جابز دو ماه بعد درگذشت.

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام 👋
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟