جملات انگیزشی در جهت دست‌یابی به موفقیت

جملات انگیزشی

جملات انگیزشی، جملات الهام بخش و یا جملات مثبت، عناوینی هستند که امروزه در جای‌جای مختلف فضای مجازی دیده می‌شوند. چنین جملاتی یا نقل‌قول انسان‌های موفق، بزرگان و فلاسفه در طول تاریخ است و یا بخشی از داستان‌های زندگی و تجربیات آنهاست.

دیدگاه‌های مختلف راجع به جملات مثبت و الهام بخش

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که خواندن جملات انگیزشی هیچ تأثیری در روند موفقیت آنها نخواهد داشت. گاهی افراد در شرایطی هستند که با خواندن جملات الهام بخش با خود می‌گویند: «نَفَس نویسنده این جمله هم از جای گرم بلند می‌شود».

برخی افراد آن‌قدر در گودال اتفاقات بد و شکست‌ها گیر افتاده‌اند که هرگز نمی‌توانند مثبت اندیشی داشته باشند. آنها دائماً در ذهنشان منفی نگری دارند.

از طرفی دیگر، برخی افراد و حتی برخی از روان‌شناسان بر این باورند که خواندن جملات انگیزشی، تصورات مثبت کاذبی را در فرد ایجاد می‌کند. فرد با تصور این‌که بسیار خوب و توان‌مند و شایسته است، دیگر تلاش بیشتری برای رسیدن به موفقیت در دنیای واقعی نمی‌کند.

آن‌ها بر این باورند که حال خوب و مثبت اندیشی کاذبی که با خواندن جملات الهام بخش در فرد خواننده ایجاد می‌شود، برابر با همان حس و حالی است که فرد بعد از رسیدن به موفقیت حقیقی دارد. در نتیجه این تصور کاذب، فرد را از تلاش بیشتر باز می‌دارد. پس با این حساب، فایده و اهمیت خواندن جملات انگیزشی چیست؟

 

فواید خواندن جملات الهام بخش

در این مقاله ما قصد داریم از جنبه دیگری به این‌گونه جملات بنگریم. اگر شما هم علاقه به خواندن جملات مثبت دارید، حتماً دیده‌اید که اکثر این جملات شما را به دست نکشیدن از تلاش و تسلیم نشدن و همچنین خودباوری ترغیب می‌کنند. آنها شما را دعوت می‌کنند که منفی نگری راجع به خودتان و توان‌مندی‌هایتان را کنار بگذارید. آنها می‌خواهند که شما برای رسیدن به اهدافتان سخت تلاش کنید.

بنابراین، نمی‌توان گفت که تمامی این جملات انگیزشی، در فرد حال مثبت کاذب ایجاد می‌کنند. یا نمی‌توان گفت مانع از تلاش بیشتر برای کامیابی به موفقیت می‌شوند. بسیاری از آنها به افراد یادآوری می‌کنند که از شکست در مسیرشان نترسند و تسلیم نشوند.

آن‌ها به افراد می‌آموزند که شکست بخشی جدایی‌ناپذیر از مسیر موفقیت است. این جملات، توان‌مندی‌های افراد را به آنها یادآوری می‌کنند و انگیزه‌ای برای شروع مجدد و تلاش بیشتر ایجاد می‌کنند.

 

طرز استفاده صحیح از جملات الهام بخش

اغلب وقتی از افراد می‌خواهند که دائماً جملات انگیزشی را مطالعه کنند و در ذهن تکرار کنند، خیلی از افراد به این مسئله به چشم یک تکلیف اجباری نگاه می‌کنند.

این دیدگاه باعث می‌شود که چنین افرادی اهمیت و هدف مطالعه جملات مثبت را فراموش کنند. در نتیجه مانند یک وظیفه به آن می‌پردازند تا تنها خیالشان راحت باشد که وظیفه امروز خود را نیز به انجام رسانده‌اند.

این‌گونه گذشتن از روی مطالعه این جملات، هیچ کمکی به افزایش مثبت اندیشی و حذف منفی نگری از ذهن افراد نخواهد کرد.

وقتی می‌گوییم خواندن جملات الهام بخش می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد، منظور این است که به آنها چه در حین مطالعه چه در حین تکرار مجدد در ذهن، بیندیشیم. معنی تک‌تک کلمات این جملات مثبت را درک کنیم. آن را با شرایط فعلی خود مقایسه کنیم. همچنین سعی کنیم دیدگاه خود را به‌سمت آن دیدگاه مثبت هدایت کنیم.

این جملات انگیزشی حس‌وحال مثبتی را در ما ایجاد می‌کنند. خصوصاً اگر در شرایطی بحرانی گیر افتاده باشیم، گاهی یک عبارتِ خاص می‌تواند دیدگاه ما را به‌طور کلی تغییر دهد و کمک کند که بتوانیم بر آن بحران غلبه کنیم و با قدرت به مسیر خود ادامه دهیم.

بنابراین باید از این جملات الهام بخش به‌خاطر حسی که در ما ایجاد می‌کنند و قدرتی که به ما هدیه می‌دهند تشکر کنیم. معجزه کلمات را نباید نادیده گرفت. کلمات قادرند به‌سرعت مسیر تفکر و دیدگاه ما را تغییر دهند.

بعد از مدتی که به‌صورت منظم، مطالعه جملات انگیزشی و یا مشاهده ویدئوهای الهام بخش جزوی از برنامه زندگی ما شود، این جملات و صحنه‌ها دائماً در ذهن ما می‌چرخند و کمک می‌کنند که هربار در شرف منفی نگری بودیم، به‌سرعت مانند دارویی ترمیم‌کننده به داد ذهن ما برسند و دیدگاهمان را به‌سمت مثبت اندیشی هدایت کنند.

 

کاشتن جملات الهام بخش در ذهن ناخودآگاه

اگر مقاله «ناخودآگاه چیست و چگونه برنامه‌ریزی شده است؟» را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که ناخودآگاه نمی‌تواند تفاوت واقعیت با تخیل را تشخیص دهد. از طرفی دیگر یکی از راه‌های نفوذ به ناخودآگاه، تکرار است. هر چیزی که بیشتر تکرار شود احتمال تبدیل آن به برنامه ناخودآگاه، بیشتر است.

مثال تمرین نوازندگی و یا رانندگی را در نظر بگیرید که با تمرین و تکرار چگونه در ناخودآگاه ما کاشته می‌شوند. در واقع هر مهارت، فقط با تکرار به دست می‌آید. همین‌که به تعداد کافی تکرار شود به ذهن ناخودآگاه سپرده می‌شود تا راحت‌تر اجرا شود.

به همین ترتیب، تکرار دائم جملات انگیزشی با آن روشی که گفته شد که به معنی تک‌تک واژه‌ها توجه شود، باعث می‌شود این مفاهیم در ذهن ناخودآگاه ما کاشته شوند. پس هرگاه در موقعیتی متناسب با آن مفاهیم قرار گرفتیم، برای نجات ما از منفی نگری به داد ما می‌رسند و با مثبت اندیشی که به ما تقدیم می‌کنند در غلبه بر مشکلات و سختی‌ها به ما کمک می‌کنند.

جملات مثبت کتاب‌ها

یکی از فعالیت‌های بسیار مفید در زندگی که بهتر است تبدیل به یک عادت شود، مطالعه کتاب است. به جملات الهام بخش رمان‌ها و یا داستان‌های زندگی افراد مشهور و موفق به‌شدت توجه کنید.

می‌توانید در حین مطالعه، جملات انگیزشی را که به آنها برمی‌خورید در دفتری یادداشت کنید. هر روز صبح قبل از شروع فعالیت‌های روزانه و هرشب قبل از خواب یکی از آنها را، بادقت و توجه به مفهومش، مطالعه و مرور کنید.

 

جملات الهام بخش فیلم‌ها

فیلم را تنها برای گذراندن وقت که بیشتر هدر دادن وقت است نبینید. در درجه اول به‌دنبال فیلم‌های فاخر و پرمفهوم باشید که ارزش اختصاص دادن زمان را داشته باشند. سپس با دقت به مفاهیم، آن فیلم را مشاهده کنید. از دیدی تحلیلی استفاده کنید. می‌توانید مستندات نقد و تحلیل فیلم‌ها را ببینید تا روش نقد یک فیلم را تاحدی بیاموزید.

از همه مهم‌تر، به جملات و عبارات به‌کاررفته در فیلم و مفاهیم آنها توجه کنید. می‌توانید جملات مثبت و امیدبخش فیلم را نیز در دفتر خود یادداشت کنید. صبح‌ها قبل از شروع فعالیت‌های روزانه خود و شب‌ها قبل از خواب دوباره آنها را مطالعه کنید.

هدف جملات انگیزشی

قدرت کلمات را فراموش نکنیم. وقتی علم ثابت کرده است که نه‌تنها موسیقی بلکه مثبت و با محبت صحبت کردن با گیاه تأثیرات به‌شدت مطلوبی بر روند رشد و پرورش گیاه دارد، می‌توان درک کرد که عبارات و جملات الهام بخش چه‌قدر در ذهن و روان ما تأثیرات مثبت برجای می‌گذارند.

چنین جملات مثبتی امید را به ما هدیه می‌دهند و به ما یادآوری می‌کنند که شکست مرحله‌ای جدایی‌ناپذیر از مسیر موفقیت است. دائماً ما را ترغیب می‌کنند که تسلیم نشویم و منفی نگری راجع به خودمان و توانایی‌هایمان را کنار بگذاریم.

آن‌ها ما را تشویق می‌کنند که با مثبت اندیشی، نیروی خود را برای تلاش بیشتر در جهت دست‌یابی به اهدافمان بازسازی کنیم. خودمان را باور داشته باشیم که ما نیز می‌توانیم از موفق‌ترین انسان‌ها در دنیای خود باشیم.

جملات انگیزشی به ما یادآوری می‌کنند که تنها خودمان را با گذشته خودمان مقایسه کنیم. از تمام پتانسیل خود استفاده کنیم و بهترینِ خودمان باشیم.

بهترین زمان برای مطالعه جملات انگیزشی

شما از هر زمانی در طول روز می‌توانید برای مطالعه جملات الهام بخش و عبارات مثبت استفاده کنید. بهترین حالت این است که آن را به برنامه منظم روزانه تبدیل کنید. هر روز آنها را مطالعه و در ذهن تکرار کنید. البته توجه به مفاهیم فراموش نشود. از مطالعه طوطی‌وار جملات مثبت بپرهیزید.

یک راه خوب این است که شما هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از شروع فعالیت‌های روزانه خود، حتی اگر می‌شود تنها یک جمله مثبت را مطالعه کنید. سعی کنید در طول روز و در موقعیت‌های مختلف آن را به‌یاد آورید. دائماً به مفهومش توجه کنید.

زمان مناسب دیگر می‌تواند شب‌ها قبل از خوابیدن باشد. با مطالعه جملات الهام بخش، به رؤیاها و آرزوها و اهداف خود بیندیشید. امید رسیدن به آنها را در دلتان زنده کنید. با مثبت اندیشی و روحیه خوش به خواب بروید و خواب آرام و راحتی داشته باشید.

نکته آخر در مورد جملات انگیزشی

اگر جملات مثبت و انگیزشی را مطالعه نمی‌کنید، حداقل منفی نگری هم نداشته باشید. زندگی به اندازه کافی پرتلاطم و پر از سختی است. اگر شما نیز با منفی نگری به این سختی‌ها دامن بزنید، چیزی جز تنزل دائمی و شکست بی‌انتها دریافت نخواهید کرد.

زندگی در این جهان نعمت و موهبت ارزشمندی است. این موهبت تنها برای یک بار به هر انسانی ارزانی می‌شود. مثبت اندیشی و حرکت رو به جلو آن را زیباتر و غنی از دستاوردهای ارزشمند می‌کند. منفی نگری و عقب‌گرد دائم آن را سیاه‌تر و تلخ‌تر خواهد کرد.

شکست در مراحلی از زندگی اجتناب‌ناپذیر است. به شکست به چشم درس زندگی نگاه کنید. دوباره از جا بلند شوید. این بار با تجربه بیشتر و پرهیز از تکرار اشتباهات گذشته، مجدداً به مسیر خود ادامه دهید.

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام 👋
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟