مارک زاکربرگ و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در فیس‌بوک

مارک زاکربرگ و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در فیس‌بوک

مارک زاکربرگ می گوید: «مردم به آنچه شخصی در یک فیلم درباره شما می‌گوید یا حتی آنچه شما می‌گویید اهمیتی نمی‌دهند. درست است؟ آن‌ها به آنچه شما ایجاد می‌کنید و می‌سازید اهمیت می‌دهند. اگر بتوانید چیزی بسازید که زندگی مردم را بهتر و راحت‌تر کند، آن چیزی است که واقعاً مهم و خوب است.»

تولد و اوایل زندگی زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ (مارک زاکربرگ)، متولد ۱۴ مه ۱۹۸۴، در شهر وایت پلینز واقع در ایالت نیویورک، ایالات‌متحده است. وی برنامه‌نویس رایانه‌ای و بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت فیس‌بوک بوده است. او همچنین یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای جهان است.

پدر مارک، ادوارد، یک دندان‌پزشک بود. مادر وی، کارن، قبل از تولد چهار فرزند خود، مارک، رندی، دونا و آریل، به‌عنوان روان‌پزشک کار می‌کرد.

مارک زاکربرگ در سنین پایین علاقه به رایانه پیدا کرد. هنگامی‌که حدود ۱۲ سال داشت، از آتاری بیسیک (Atari BASIC) برای ایجاد یک برنامه پیام‌رسان که او آن را «زاکنِت» (Zucknet) نام‌گذاری کرد استفاده کرد.

پدرش از این برنامه در مطب دندان‌پزشکی خود استفاده کرد. بدین ترتیب مسئول پذیرش می‌توانست بدون فریاد زدن در اتاق، بیمار جدید را به او اطلاع دهد. خانواده او همچنین از زاکنت برای برقراری ارتباط در داخل خانه استفاده کردند.

پدر و مادر مارک زاکربرگ برای پیگیری علاقه شدید وی به کامپیوتر، معلم خصوصی کامپیوتر، دیوید نیومن را استخدام کردند. از او خواستند تا هفته‌ای یک‌بار به خانه بیاید و با زاکربرگ در جهت یادگیری همکاری کند.

تحصیلات زاکربرگ و تأسیس فیس‌بوک

مارک زاکربرگ در آکادمی فیلیپس اگزتر، یک مدرسه مقدماتی منحصربه‌فرد در نیوهمشایر، در شمشیربازی استعداد نشان داد. پس کاپیتان تیم مدرسه شد. وی همچنین با کسب دیپلم کلاسیک در ادبیات سرآمد بود.

بااین‌حال زاکربرگ مجذوب رایانه‌ها شد و به کار درزمینهٔ توسعه برنامه‌های جدید ادامه داد. درحالی‌که هنوز در دبیرستان بود، نسخه اولیه نرم‌افزار موسیقی پاندورا (Pandora) را ایجاد کرد که آن را سیناپس (Synapse) نامید.

چندین شرکت، ازجمله اِی-اُ-اِل (AOL) و مایکروسافت برای خرید این نرم‌افزار و استخدام نوجوان قبل از فارغ‌التحصیلی ابراز علاقه کردند. او این پیشنهاد‌ها را رد کرد.

مارک زاکربرگ در سال ۲۰۰۲ در دانشگاه هاروارد ثبت‌نام کرد. وی در ۴ فوریه ۲۰۰۴، thefacebook.com را از اتاق خوابگاه دانشگاه هاروارد راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۰۵ این وب‌سایت مختصراً به فیس‌بوک تغییر نام یافت. فیس‌بوک به‌صورت یک فهرست راهنما بود که دانشجویان همکار در دانشگاه هاروارد اطلاعات و عکس‌های خود را در الگویی که او طراحی کرده بود وارد می‌کردند.

طی دو هفته نیمی از اعضای دانشجویی ثبت‌نام کردند. هم‌اتاقی‌های مارک، داستین مسکوویتز و کریس هیوز، به او کمک کردند ویژگی‌هایی را به وب‌سایتش اضافه کند و آن را در دسترس سایر پردیس‌های دانشگاهی سراسر کشور نیز قرار دهد.

مارک زاکربرگ و زندگی‌نامه حرفه‌ای او در فیس‌بوک2

پیشرفت فیس‌بوک و ترک هاروارد

فیس‌بوک به‌سرعت محبوب شد. کاربران ثبت‌نام‌شده می‌توانستند برای خود پروفایل ایجاد کنند، عکس‌ها و سایر رسانه‌ها را بارگذاری کنند و با دوستان خود در تماس باشند.

تفاوت آن با سایر سایت‌های ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی در تأکید بر نام‌های واقعی و آدرس‌های ایمیل یا اتصالات مطمئن بود. همچنین تأکید ویژه‌ای بر شبکه‌سازی داشت. اطلاعاتی که نه‌تنها در شبکه دوستان هر فرد بلکه در دوستان دوستان نیز منتشر می‌شود. آن چیزی است که مارک زاکربرگ آن را «نمودار اجتماعی» نامید.

در تابستان ۲۰۰۴ این سه نفر مقر خود را به پالو آلتو واقع در ایالت کالیفرنیا منتقل کردند. مارک زاکربرگ با سرمایه‌گذار خطرناک پیتر تیل صحبت کرد که به آنها پول بذر دهد.

مارک زاکربرگ پس از سال دوم تحصیل، برای تمرکز بر روی شرکت نوپایی که مدیرعامل و رئیس آن شده بود، کالج را ترک کرد. بدین ترتیب از دانشگاه هاروارد انصراف داد و بر روی این سایت متمرکز شد.

تعداد کاربرانش به بیش از دو میلیارد نفر افزایش یافت. این مسئله، زاکربرگ را چندین برابر میلیاردر کرد. تولد فیس‌بوک در فیلم شبکه اجتماعی ۲۰۱۰ به تصویر کشیده شد.

پیشرفت‌های فیس‌بوک

در ماه مه ۲۰۰۵، فیس‌بوک اولین تزریق عمده سرمایه خطرپذیر (۱۲/۷ میلیون دلار) را دریافت کرد. چهار ماه بعد فیس‌بوک توسط دانش‌آموزان دبیرستان مورد ثبت‌نام قرار گرفت.

در همین حال، کالج‌ها و دانشگاه‌های خارجی نیز شروع به ثبت‌نام کردند. تا سپتامبر ۲۰۰۶ هرکسی که آدرس ایمیل داشت می‌توانست به یک شبکه منطقه‌ای بر اساس محل زندگی خودش بپیوندد.

در آن زمان مارک زاکربرگ پیشنهاد خرید یک میلیارد دلاری یاهو را رد کرد. از طرفی در سال ۲۰۰۷ فیس‌بوک با مایکروسافت قراردادی منعقد کرد. در آن قرارداد، شرکت نرم‌افزاری، ۲۴۰ میلیون دلار برای ۱/۶ درصد سهام فیس‌بوک پرداخت کرد.

دو سال بعد شرکت تکنولوژی‌های دیجیتال اسکای (Digital Sky Technologies) ۱/۹۶ درصد سهم را به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. در سال ۲۰۰۸ ارزش جدید ثروت مارک زاکربرگ حدود ۱/۵ میلیارد دلار تخمین زده شد.

دارایی و ثروت مارک زاکربرگ

پس از عرضه اولیه سهام فیس‌بوک (IPO) در سال ۲۰۱۲، دارایی خالص مارک زاکربرگ بیش از ۱۹ میلیارد دلار تخمین زده شد.

در ماه مه ۲۰۱۲، فیس‌بوک پیشنهاد اولیه خود را ارائه داد که با جمع‌آوری ۱۶ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین IPO اینترنت در تاریخ بود.

پس از موفقیت اولیه IPO، قیمت سهام فیس‌بوک در روزهای ابتدایی معاملات تا حدودی کاهش یافت. هرچند انتظار می‌رفت مارک زاکربرگ هرگونه افت‌وخیز در عملکرد بازار شرکت خود را تحمل کند.

در سال ۲۰۱۳، فیس‌بوک برای اولین بار لیست فورچون ۵۰۰ (Fortune 500) را ایجاد کرد. این باعث شد مارک زاکربرگ، در سن ۲۸ سالگی، جوان‌ترین مدیرعامل در لیست باشد.

ازدواج و فرزندان مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ از سال ۲۰۱۲ با پریسیلا چان، دانشجوی پزشکی چینی-آمریکایی که در هاروارد ملاقاتش کرده بود ازدواج کرده است.

حدود ۱۰۰ نفر در خانه پالو آلتو واقع در کالیفرنیا، برای این مراسم جمع شدند. میهمانان فکر می‌کردند که آنها برای جشن فارغ‌التحصیلی چان از دانشکده پزشکی آنجا هستند. در عوض آن‌ها شاهد سوگندهای مارک زاکربرگ و چان برای ازدواجشان بودند.

مارک زاکربرگ دو دختر دارد، مکس، متولد ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ و آگوست، متولد ۲۸ اوت ۲۰۱۷ است.

فعالیت‌های بشردوستانه مارک زاکربرگ

از زمان جمع‌آوری ثروت قابل‌توجه خود، مارک از میلیون‌ها دلار خود برای تأمین اهداف مختلف بشردوستانه استفاده کرده است. برجسته‌ترین نمونه‌ها در سپتامبر ۲۰۱۰ بود. او ۱۰۰ میلیون دلار برای صرفه‌جویی در سیستم خراب مدارس عمومی نیوارک در نیوجرسی اهدا کرد.

سپس، در دسامبر ۲۰۱۰، زاکربرگ تعهدنامه‌ای را امضا کرد و وعده داد که در طول زندگی خود حداقل ۵۰ درصد از دارایی خود را به امور خیریه اهدا کند. از دیگر اعضای این تعهدنامه می‌توان به بیل گیتس، وارن بافت و جورج لوکاس اشاره کرد. مارک زاکربرگ پس از کمک مالی، دیگر کارآفرینان جوان و ثروتمند را به این کار دعوت و تشویق کرد.

وی گفت: «با داشتن نسلی از جوانان که موفق به پیشرفت شرکت‌های خود شده‌اند، فرصت بزرگی برای بسیاری از ما وجود دارد که زودتر از عمر خود بازپرداخت کنیم و تأثیر تلاش‌های بشردوستانه خود را ببینیم.»

در نوامبر ۲۰۱۵، مارک زاکربرگ و همسرش در نامه‌ای سرگشاده به دخترشان متعهد شدند که ۹۹ درصد از سهام فیس‌بوک خود را به امور خیریه ببخشند.

این زوج در نامه سرگشاده‌ای که در صفحه فیس‌بوک زاکربرگ منتشر شده بود، نوشتند: «ما متعهد هستیم که سهم کوچک خود را برای کمک به تبدیل این جهان به‌جایی برای همه کودکان ادا کنیم. ما ۹۹ درصد از سهام فیس‌بوک خود را که درحال‌حاضر حدود ۴۵ میلیارد دلار می‌ارزد، اهدا می‌کنیم تا در بهبود این جهان برای نسل بعدی به بسیاری دیگر در این مسیر بپیوندیم.»

آن‌ها همچنین از تأسیس چان-زاکربرگ بیوهوب (Chan Zuckerberg Biohub)، یک مرکز تحقیقاتی مستقر در سانفرانسیسکو خبر دادند. این مرکز، مهندسان، دانشمندان کامپیوتر، زیست‌شناسان، شیمی‌دانان و سایر افراد را در جامعه علمی گرد هم می‌آورد. مشارکت بین دانشگاه استنفورد، دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و بیوهوب ۶۰۰ میلیون دلار بودجه اولیه طی ۱۰ سال دریافت خواهد کرد.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام 👋
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟