جف بزوس و مسیر موفقیت شرکت آمازون

جف بزوس و مسیر موفقیت شرکت آمازون

چند سال پشت‌سرهم، جف بزوس ثروتمندترین فرد در جهان بوده است. به تازگی ایلان ماسک رکورد وی را در این زمینه شکانده است. بزوس، چگونه مسیر موفقیت خود را آغاز کرده است؟

تولد جف بزوس و تولد آمازون

جف بزوس، کارآفرین آمریکایی، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی سایت «آمازون» (Amazon.com)، صاحب «واشنگتن پست» و بنیان‌گذار شرکت اکتشافات فضایی «خاستگاه آبی» (Blue Origin) است. مشاغل موفق وی باعث شده است که جف بزوس به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود.

جف بزوس، با نام کامل جفری پرستون بزوس، متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴، در آلبوکرک، نیومکزیکو، ایالات‌متحده است. وی به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی آمازون دات‌کام، تاجر آنلاین کتاب و طیف گسترده‌ای از سایر محصولات، نقش مهمی در رشد تجارت الکترونیکی داشته است.

تحت هدایت بزوس، آمازون به بزرگ‌ترین خرده‌فروش در شبکه جهانی وب و مدل فروش اینترنتی تبدیل شد.

تحصیلات جف بزوس

درحالی‌که هنوز در دبیرستان بود، جف بزوس مؤسسه «رؤیا» را ایجاد کرد، مرکزی برای ارتقاء تفکر خلاق در دانش‌آموزان جوان. وی پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه پرینستون در رشته‌های مهندسی برق و علوم کامپیوتر و قبل از پیوستن به بانک سرمایه‌گذاری نیویورک Shaw & Co. D.E. در سال ۱۹۹۰، وارد چند شغل مختلف شد.

تأسیس آمازون

مصرف وب بیش از ۲۰۰۰ درصد در سال درحال رشد بود. این مسئله تخیل کارآفرینی جف بزوس را برانگیخت. در سال ۱۹۹۴ او از Shaw & Co. D.E. خارج شد. سپس به شهر سیاتل واقع در ایالت واشنگتن نقل مکان کرد تا یک کتاب‌فروشی مجازی راه‌اندازی کند.

جف بزوس که در خارج از گاراژ خود با تعداد انگشت‌شماری از کارمندان کار می‌کرد، شروع به توسعه نرم‌افزاری برای سایت کرد. آمازون که از رودخانه آمریکای جنوبی نام‌گذاری شده است، اولین کتاب خود را در ژوئیه ۱۹۹۵ به فروش رساند.

آمازون به‌سرعت در تجارت الکترونیکی رهبر شد. سایت ۲۴ ساعته باز بود. همچنین کاربر پسند بود. آمازون مرورگرها را ترغیب به ارسال نظرات خود درباره کتاب‌ها و ارائه تخفیف، توصیه‌های شخصی و جستجو برای کتاب‌های خارج از چاپ می‌کرد.

جف بزوس و مسیر موفقیت شرکت آمازون2

ادامه پیشرفت‌های آمازون

در ژوئن ۱۹۹۸ فروش سی‌دی را آغاز کرد. بعداً در همان سال فیلم اضافه کرد. در سال ۱۹۹۹ جف بزوس حراج‌هایی را به سایت اضافه کرد و در فروشگاه‌های مجازی دیگر سرمایه‌گذاری کرد. موفقیت آمازون، سایر خرده‌فروشان از جمله زنجیره‌های بزرگ کتاب را تشویق به ایجاد فروشگاه‌های آنلاین کرد.

درحالی‌که شرکت‌های بیشتری برای دلارهای اینترنتی درگیر جنگ بودند، جف بزوس ضرورت تنوع را مشاهده کرد. تا سال ۲۰۰۵ آمازون محصولات گسترده‌ای از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی، پوشاک و سخت‌افزار را ارائه داد.

آمازون در سال ۲۰۰۶ با معرفی خدمات وب آمازون (AWS)، سرویس رایانش ابری که سرانجام به بزرگ‌ترین دسته از چنین خدماتی در جهان تبدیل شد، تنوع بیشتری در خدمات خود پیدا کرد.

در اواخر سال ۲۰۰۷ آمازون دستگاه خواندن دستی جدیدی به نام کیندل (Kindle) را منتشر کرد. یک کتاب‌خوان دیجیتال با اتصال اینترنت بی‌سیم که به مشتریان امکان خرید، بارگیری، خواندن و ذخیره تعداد زیادی از کتاب‌های مورد نیاز را می‌دهد.

آمازون در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که فروش کتاب‌های کیندل از فروش کتاب‌های گالینگور پیشی گرفته است. در همان سال آمازون شروع به ساخت نمایش‌ها و فیلم‌های تلویزیونی خود با بخش آمازون استودیو کرد.

فروش خالص سالانه آمازون از ۵۱۰۰۰۰ دلار در سال ۱۹۹۵ به حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۸ و از بیش از ۱۹/۱ میلیارد دلار در ۲۰۰۸ به تقریباً ۲۳۳ میلیارد دلار در ۲۰۱۸ افزایش یافت. حدود نیمی از درآمد عملیاتی این شرکت در سال ۲۰۱۸ از AWS حاصل شده است.

سایر فعالیت‌های بزوس

جدا از آمازون، جف بزوس یک شرکت پرواز فضایی به نام «خاستگاه آبی» (Blue Origin) را در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرد. پس از مدت کوتاهی Blue Origin یک سایت پرتاب در تگزاس خریداری کرد. قصد داشت در سال ۲۰۱۸ یک سفینه فضایی تحت مدار زمین، (New Shepard) و در سال ۲۰۲۰ یک وسیله پرتاب مداری (New Glenn) را معرفی کند.

جف بزوس روزنامه «واشنگتن ‌پست» و نشریات وابسته را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد. وی هنگام راه اندازی تلفن آتش‌نشانی (Fire Phone) در سال ۲۰۱۴، یکی از چند اشتباه مهم آمازون را نظارت کرد. سپس با انتقاد از این‌که این پروژه زیاد حیله‌گرانه است، سال بعد متوقف شد.

جف بزوس چشم به بازار تحویل مواد غذایی داشت. در سال ۲۰۱۷ آمازون اعلام کرد که فروشگاه مواد غذایی غذاهای کامل (Whole Foods) را به قیمت ۱۳/۷ میلیارد دلار پول نقد خریداری کرده است.

این شرکت بسته به بازار، معاملات فروشگاهی را برای مشتریان آمازون پرایم و تحویل مواد غذایی در کمتر از دو ساعت آغاز کرد. در نتیجه، وال‌مارت (Walmart) و کروگرز (Krogers) هم شروع به تحویل غذا به مشتریان خود کردند.

ازدواج و طلاق جف بزوس

در سال ۱۹۹۳ جف بزوس با مکنزی تاتل که با او در D.E. Shaw ملاقات کرده بود ازدواج کرد. مکنزی تاتل بخشی جدایی‌ناپذیر از تأسیس و موفقیت آمازون بود که به ایجاد اولین برنامه تجاری آمازون کمک کرد. وی به‌عنوان اولین حساب‌دار شرکت فعالیت کرد. او اگرچه ساکت و کتاب‌خوان بود، اما به‌طور علنی از آمازون و همسرش حمایت کرد.

مکنزی، رمان‌نویس تجاری، تحت‌نظر تونی موریسون در دوران دانشجویی در دانشگاه پرینستون، اولین کتاب خود را با عنوان «آزمایش لوتر آلبرایت» در سال ۲۰۰۵ و دومین رمان خود را با نام «تله‌ها» در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد. جف و مکنزی چهار فرزند با هم دارند. سه پسر و یک دختر که از چین به فرزندی پذیرفته شده است.

این زوج در ژانویه ۲۰۱۹ اعلام کردند که در حال طلاق هستند. روز بعد نشریه National Enquirer مطلبی را چاپ کرد که نشان می‌داد جف بزوس با زن دیگری رابطه دارد. متعاقباً بزوس تحقیق درباره چگونگی به‌دست آوردن پیام‌های متنی خصوصی این روزنامه را آغاز کرد.

سپس در ماه فوریه، او مقاله‌ای طولانی را به صورت آنلاین منتشر کرد. وی در آن مقامات American Media Inc (AMI)، شرکت مادر Enquirer را به اخاذی و رشوه متهم کرد. چراکه پیشنهاد کرده بود اگر جف بزوس تحقیقات خود را متوقف نکند، آن‌ها عکس‌های برهنه وی را منتشر خواهند کرد. بعداً تحقیقاتی که به رهبری جف بزوس بود، ادعا کرد که برادر معشوق وی متن‌های خصوصی آنها را درز داده است.

دارایی خالص جف بزوس در سال ۲۰۱۸ با ۱۱۲ میلیارد دلار محاسبه شد و او را در آن سال به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرد.

فعالیت‌های خیرخواهانه بزوس

در همان سال، او صندوق «روز اول بزوس» (Bezos Day One) را راه‌اندازی کرد. تمرکز آن بر تأمین بودجه غیرانتفاعی موجود که به خانواده‌های بی‌سرپرست کمک می‌کند و ایجاد شبکه‌ای از مدارس پیش‌دبستانی درجه‌یک و غیرانتفاعی در جوامع کم‌درآمد است. این اعلامیه یک سال پس‌ازآن مطرح شد که بزوس از دنبال کنندگان توییتر خود خواسته بود چگونه بخشی از ثروت خود را اهدا کنند.

جف بزوس قبل از طلاق، با همسر سابق خود مکنزی این سازمان را تأسیس کرد. وی ۲ میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را برای تأمین بودجه این سازمان غیرانتفاعی داد. جف بزوس به‌عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان، در گذشته به دلیل عدم تلاش خیرخواهانه خود مورد انتقاد علنی قرارگرفته بود.

در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸، آمازون، برک‌شایر هاتوی و ج.پ.مورگان چیس، بیانیه مطبوعاتی مشترکی ارائه دادند. آنها در آن بیانیه اعلام کردند قصد دارند منابع خود را برای تشکیل یک شرکت بهداشتی جدید برای کارمندان ایالات‌متحده خود جمع کنند.

بر اساس این گزارش، این شرکت با انگیزه و محدودیت‌های سودآور تلاش خواهد کرد تا با تمرکز اولیه بر راه‌حل‌های فناوری راهی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت‌مندی بیماران پیدا کند.

 

 

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام 👋
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟