ای اف تی (EFT) چیست؟

آموزش ئی اف تی سریع

ای اف تی یا تکنیک EFT یا ئی اف تی یا ای‌اف‌تی:

مخفف کلماتی هست که معنی آن می‌شود: تکنیک رهاسازی احساسات. EFT مخفف عبارت:

Emotional_Freedom_Techniques هست. به طور خلاصه روش جدیدی هست برای حذف هرگونه خاطره بد، هر نوع احساس منفی و ناخوشایند و هم چنین برای تغییر باورها. و البته برای درمان بیماری‌ها هم از EFT استفاده زیادی می‌شود.

تاریخچه ای‌اف‌تی

ای اف تی توسط گری کریگ در سال 1997 ابداع و به دنیا معرفی‌شده است. وی مهندس فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد آمریکا بوده و هر جا که فرصتی به دست آورده تأکید می‌نماید که نه‌تنها روانشناس نیست بلکه مجوزی هم برای درمان ندارد و به همه افرادی که قصد یادگیری ای اف تی رادارند نیز پیشنهاد می‌کند اگر مجوز قانونی برای درمان ندارند هرگز با این روش به درمان افراد نپردازند. وی هسته اصلی این روش را از دکتر کالاهان آموخته و برای تکمیل روش خود از ان ال پی یا برنامه‌ریزی عصبی کلامی استفاده بسیار برده است. سایت اصلی گری کریگ(emofree.com) است. در ایران چند عبارت برای معادل‌سازی‌ ای اف تی به کار گرفته می‌شود از جمله: طب سوزنی بدون سوزن – ضربه تراپی – ضربه درمانی – راه حل ضربه‌ای – تپینگ و … اما مصطلح‌ترین عبارت خود “ای اف تی” با املای متفاوت ای‌اف‌تی یا ئی اف تی و یا EFT می‌باشد. یادگیری ای اف تی بسیار آسان است.

ای اف تی  در ایران از سال ۱۳۸۴ معرفی شد. 

ای اف تی در طی سالها تغییرات زیادی داشته اما هسته اصلی آن یکسان بوده و اگر تفاوتی در شیوه اجرای آن می‌بینید: هم بخاطر بروز نگه داشتن آن است و هم اینکه تا قبل از سال ۲۰۱۷ دستورالعمل جامعی برای آموزش ای اف تی وجود نداشت. اما از سال ۲۰۱۷ گری کریگ سعی در استانداردسازی آن داشته و هر سال استاندارد آن را در ابتدای سال میلادی منتشر می‌کند.

 

[button color=”purple ” size=”big” link=”https://1morabi.com/course/eft/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]ثبت‌نام در مینی دوره رایگان ای اف تی (EFT)[/button]

 

 روش کار ای اف تی EFT

ای اف تی به‌طور ساده ترکیب ۲ علم قدرتمند طب سوزنی و روانکاوی هست. طب سوزنی که سابقه آن به بیش از پنج هزار سال و به چین برمی‌گردد، بر مبنای سیستم انرژي یا مریدین (به مسیرهای انرژي مریدین گفته می‌شود) است. طب سوزنی معتقد است، هر نوع مشکل فیزیکی یا احساسی، ریشه در اختلال مسیرهای انرژی دارد. و با استفاده از سوزن‌های بلندی که گاهی بدون درد هستند وارد مسیرهای انرژي شده و گرفتگی آن را برطرف می‌نماید. علم روانکاوی نیز می‌گوید آنچه احساس می‌کنیم از نوع طرز فکر ما و طرز فکر ما محصول تجربه‌های قبلی‌مان است. و اگر به تجربه‌های قبلی‌مان به‌گونه‌ای دیگر نگاه کنیم، طرز فکری متفاوت و درنتیجه احساسی متفاوت خواهیم داشت. در ای اف تی بر روی نقاط خاصی که مسیرهای اصلی انرژي می‌باشند ضرباتی با سرانگشت به‌جای سوزن زده می‌شود و هم‌زمان نیز جملاتی گفته می‌شود که نحوه ساخت جمله‌سازی نیز به‌طور کامل آموزش داده می‌شود. یادگیری ای اف تی بسیار ساده است اما گاهی کاربران آن‌قدر از قسمت ابتدایی آن بهره می‌برند که به یادگیری قسمت متوسط یا حرفه‌ای آن نمی‌پردازند و همین نکته این تلقی را به وجود می‌آورد که یادگیری ای اف تی بسیار سخت است.

 

اجرای ای اف تی (تکنیک EFT)

برای اجرای تکنیک ای اف تی با سر ۲ انگشت سبابه و میانی ضربات ملایمی بر قسمت گوشتالوی دست می‌زنیم. قسمتی که به آن تیغه دست یا نقطه کاراته می‌گوییم. چراکه کاراته‌کارها با این قسمت ضربه می‌زنند. هم‌زمان با ضربه زدن جمله استاندارد را می‌گوییم. پس‌ازآن بر روی 8 نقطه دیگر (که نقاط اصلی برای طب سوزنی محسوب می‌شوند) ضربه می‌زنیم و خلاصه مشکل را می‌گوییم یا در ذهنمان به آن فکر می‌کنیم. پس‌ازآن نفس عمیق می‌کشیم و می‌سنجیم که آیا از شدت احساسمان کم شده یا خیر. شاید توضیحات آن زیاد باشد اما در عمل اجرای یک دور ای‌اف‌تی در حد 30 ثانیه زمان می‌گیرد. تفاوتی ندارد با کدام دست ضربه می‌زنیم. شما با هر کدام راحت هستید شروع کنید.

بیایید با یک مثال پیش برویم که ادامه کار راحت‌تر باشد. فرض کنیم که مشکل استرس دارید و می‌خواهید با ای اف تی آن را برطرف کنید. برای راحتی آن را ۴ قسمت در نظر بگیرید:

 

اول: سنجش: از 1 تا 10 به احساس فعلیتان یک نمره بدهید تا میزان آن مشخص شود. اگر استرس شما در حد فوق‌العاده بالایی هست شدت 10 و اگر متوسط هست حدود 4 یا 5. اگر هم خیلی کم است شاید ۲ کافی باشد. نکته مهم این است که این‌یک معیار حدودی برای سنجش احساس است و نیاز نیست خیلی دقیق شوید. پس اولین عددی که به ذهنتان آمد درست‌ترین عدد است و نگران این نباشید که درست انجام می‌دهید یا خیر.

دوم: هدف‌گیری: کنار دست ضربه مداوم بزنید و جمله استاندارد را بگویید.

جمله استاندارد ای اف تی: باوجوداینکه (فلان مشکل را) دارم، خودم را کاملاً می‌پذیرم و به خودم احترام می‌گذارم.

در اینجا می‌خواهید برای استرس ضربه بزنید. پس می‌شود:

باوجوداینکه استرس دارم خودم را کاملاً می‌پذیرم و به خودم احترام می‌گذارم.

هر دفعه فقط یک مسئله را هدف بگیرید. بهتر است که این جمله را ۳ بار بگویید و همچنان کنار دست خود ضربه بزنید.

سوم: ضربه‌های اصلی: روی ۸ نقطه ضربه بزنید و فقط مشکل را بگویید: استرس دارم. پس‌ازآن نفس عمیق بکشید.

چهارم: سنجش مجدد: دوباره به احساس خود نمره بدهید. آیا کمتر شده است؟

به تمام مراحل بالا یک دور ای‌اف‌تی می‌گوییم که اجرای آن کمتر از 30 ثانیه زمان می‌برد. تا زمانی که شدت احساستان کم می‌شود به ضربه زدن ادامه دهید. ممکن است به چند دور ضربه زدن نیاز داشته باشید تا شدت احساس منفی به صفر برسد. روی نقاط هشت‌گانه بین ۴ تا ۸ ضربه می‌زنیم اما نیاز نیست بشمارید، فقط چندین بار ضربه بزنید.

ای اف تی eft چیست؟

[button color=”purple ” size=”big” link=”https://1morabi.com/course/eft/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]ثبت‌نام در مینی دوره رایگان ای اف تی (EFT)[/button]

 

نباید از تکنیک EFT برای حل مشکل دیگران استفاده کرد. مثلاً اگر پسرتان درس نمی‌خواند، نگویید: (باوجوداینکه پسرم درس نمی‌خواند، خودم را می‌پذیرم) بجای آن بر روی واکنش خودتان کارکنید. شما چه احساسی دارید؟ شاید شبیه به این خوب باشد: (باوجوداینکه از درس نخواندن پسرم احساس ناامیدی یا ترس می‌کنم….) باید ای اف تی را بر روی بخشی از مشکل که به خودتان مربوط می‌شود، هدف بگیرید، نه اینکه مشکل فرد دیگری را حل کنید. شاید برایتان سؤال باشد چرا روی منفی‌ها تمرکز می‌کنیم؟ بر روی منفی‌ها تمرکز می‌کنیم زیرا آن‌ها باعث اختلال در سیستم انرژی شده‌اند. و تنها با از بین بردن آن اختلال است که آرامش و تعادل به بدن برمی‌گردد.

تکنیک EFT یا ئی اف تی چیست؟

نقاط هشت‌گانه ای اف تی:

اول: فرق سر

دوم: ابتدای ابرو

سوم: انتهای ابرو

چهارم: زیر چشم

پنجم: زیر بینی

ششم: زیر لب

هفتم: استخوان ترقوه

هشتم: زیر بغل

فیلم زیر را ببینید تا تکنیک EFT را تصویری یاد بگیرید.

[button color=”purple ” size=”big” link=”https://1morabi.com/course/eft/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]ثبت‌نام در مینی دوره رایگان ای اف تی (EFT)[/button]

توهم بزرگ

به چیزی که تاکنون درباره ای اف تی آموخته‌اید توهم بزرگ می‌گویند! ازآنجاکه بیشتر مشکلات احساسی با همین ضربه زدن و ادامه دادن حل می‌شوند، اغلب افراد ادامه تکنیک EFT را فرانمی‌گیرند و به لایه‌های عمیق‌تر وارد نمی‌شوند. اگر هم به‌طور کامل احساسات بد از بین نروند تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابند. به همین دلیل به آن توهم بزرگ می‌گویند، چراکه این تصور را به وجود می‌آورد که‌ ای‌اف‌تی همین است! درصورتی‌که اگر قرار بود با زدن چند ضربه مشکلات حل شود دیگر در دنیای واقعی هیچ‌کس مشکلی نداشت! طبق گفته پدیدآورنده ای اف تی چیزی که تاکنون آورده شد، 20 درصد از ای اف تی بود. گرچه تعداد نقاطی که ضربه زده می‌شود ثابت است و قالب اصلی جمله‌سازی هم همان است اما همه مسائل را نمی‌توان با 20 درصد اولیه حل کرد. برای برخی احساساتی که مستقیم آن‌ها را هدف می‌گیریم مشکلی وجود ندارد، اما گاهی مسئله پیچیده‌تر هست. پس یادگیری ای اف تی سخت است؟ بیایید با مثال پیش برویم. فرض کنیم کسی اعتمادبه‌نفس کمی دارد. آیا با ضربه زدن و گفتن این جمله:

باوجوداینکه اعتمادبه‌نفس ندارم، خودم را کاملاً می‌پذیرم و به خودم احترام می‌گذارم

مشکلش حل می‌شود؟ خیر! داشتن استرس که مثال زدیم یک احساس مشخص است و معمولاً در لحظه جریان دارد. اما اعتمادبه‌نفس یک مسئله کلی هست و چیزی نیست که در لحظه به وجود آمده باشد.

از نظر ای اف تی تمام مسائل کلی نیاز به ریشه‌یابی دارند.

ادعای EFT

ای‌اف‌تی ادعای حل تمام مسائل دنیا را ندارد، اما برای حل کردن مسائل احساسی ابزار فوق‌العاده‌ای است. اولین بار برای حل کردن مشکلات سربازان آمریکایی که به کشورشان بازمی‌گشتند به کار گرفته شد. سربازان با خاطرات و احساسات شدیداً بدی برگشته بودند. استرس ناشی از اتفاقات بد یا PTSD از معدود مواردی است که راحت قابل برطرف شدن نیست و کمتر کسی می‌تواند کمکی به این افراد کند. تقریباً هر روشی را به کار گرفته بودند به شکست منجر شده بود. تا اینکه تکنیک EFT را بر روی این افراد آزمایش می‌کنند. باکمال تعجب می‌بینند فردی که چندین سال و در مواردی چندین دهه گرفتار مشکلات احساسی شدید بوده است با چند جلسه نه‌تنها درمان می‌شود بلکه برای همیشه آن مشکلات را پشت سر می‌گذارد و به آرامشی دست پیدا می‌کند که همیشه آرزویش را داشته است.

 

چه زمانی باید ریشه‌یابی کنیم؟

در ای‌اف‌تی همیشه نیاز به ریشه‌یابی نیست. گاهی با همان ضربات اولیه مشکل حل می‌شود. زمانی به ریشه‌یابی می‌پردازیم که شدت احساسات پایین نیامده باشند. در مواردی هم پیش می‌آید که شدت احساس بالاتر می‌رود. در این صورت نیاز هست مسئله باز شود. همچنین در موارد کلی باید ریشه‌یابی شود. مشکل اعتمادبه‌نفس یک مسئله کلی است که نیاز به ریشه‌یابی دارد.

[button color=”purple ” size=”big” link=”https://1morabi.com/course/eft/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]ثبت‌نام در مینی دوره رایگان ای اف تی (EFT)[/button]

 

ریشه‌یابی ای اف تی

سخت‌ترین قسمت ای‌اف‌تی همینجاست! همه‌چیز از همین‌جا شروع می‌شود! گاهی افراد ضربه می‌زنند و می‌گویند که این روش هم کار نداد. درصورتی‌که مهارت کافی برای ریشه‌یابی ندارند. درعین‌حال که ریشه‌یابی سخت نیست اما هنر ظریفی است که هم تمرین و هم اطلاعات می‌خواهد. بهترین مثال برای یادگیری ریشه‌یابی قطعات جورچین و یا پازل هست. در پازل ما یک تصویر بزرگ داریم که به قطعات کوچک‌تری تقسیم‌شده است. شاید هر قطعه به‌تنهایی تصویر دقیقی نداشته باشد اما با کنار هم قرار گرفتن همین قطعات کوچک هست که تصویر بزرگ ساخته می‌شود. در اینجا هم مشکل را باید شبیه یک تصویر بزرگ در نظر بگیرید. آن را تقسیم به قطعات کوچک کنید و روی تک‌تک آن‌ها جداگانه ضربه بزنید. قطعات کوچک‌تر مسئله را جنبه می‌نامیم. جنبه‌ها بخش‌های کوچک‌تر مسئله‌ی احساسی هستند. گاهی جنبه‌ها پیدا و گاهی پنهان هستند. بهترین راه برای تقسیم کردن یک مشکل و پیدا کردن جنبه‌های آن، پرسیدن سؤال است. برای ریشه‌یابی همیشه سؤال می‌پرسیم و هرچه سؤال‌های قوی‌تر و دقیق‌تری بپرسیم، سریع‌تر به ریشه مسئله می‌رسیم. همان اعتمادبه‌نفس را مثال بزنیم. فرض کنیم شما اعتماد به‌ نفس ندارید. بهتر است با پرسیدن سؤال شروع به ریشه‌یابی کنید.

از چه زمانی اعتماد به نفس نداشته‌اید؟

در چه مواردی اعتماد به نفس ندارید؟

خاطره مشخصی دارید؟

از کجا می‌دانید که اعتماد به نفس ندارید؟!‌

ممکن است بگویید زمانی که در حضور جمع می‌خواهم صحبت کنم صدایم می‌لرزد، تپش قلب می‌گیرم و یا خجالت می‌کشم! البته به یاد داشته باشید این‌ها مثال هستند و ممکن است پاسخ شما تفاوت داشته باشد. ازاینجا سعی می‌کنیم که با سؤالات دقیق شمارا به سمت خاطراتی که در این زمینه داشته‌اید هدایت کنیم. مثلاً می‌پرسیم اولین بار چه زمانی در جمع صحبت کردید و این اتفاق افتاد؟ در همین مکالمات به‌احتمال خیلی زیاد شما به یاد خاطرات زیادی خواهید افتاد که در آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اید که اعتماد به نفس ندارید. ممکن است خاطره‌ای را به خاطربیاورید که دیگران شما را در جمع مسخره کرده‌اند و برای همین اعتماد به نفس شما آسیب دیده است. هرکدام از آن خاطره‌ها را یادداشت کنید و به هر یک از آن‌ها به‌طور جداگانه شدت یا نمره بدهید. چه احساسی از آن خاطره دارید؟ آن احساس چه شدتی دارد؟ نمره بدهید. سپس شروع به ضربه زدن کنید. زمانی که شدت احساسات را پایین بیاورید تا به صفر برسند، در ای اف تی اصطلاحاً می‌گوییم که خاطره خنثی‌شده است. خاطرات ناشی از نداشتن اعتماد به نفس دارای بار احساسی منفی هستند و زمانی که روی هر یک از این احساسات منفی و خاطرات مربوط به هریک جداگانه ضربه می‌زنید، تمام بار منفی آن خاطرات از بین می‌رود و دیگر احساس بدی نسبت به آن خاطره نخواهید داشت. و هنگامی‌که تمامی آن خاطرات خنثی شوند مشکل اعتماد به نفس برای همیشه حل می‌‌شود.

ازاینجا شروع کنید

یک دفترچه برای این کار تهیه کنید و هرچه خاطره بد به ذهنتان رسید در آن یادداشت کنید. نحوه یادداشت کردن آن‌هم مهم است. به تجربه دریافتم اگر وارد جزییات شوید بیشتر اذیت می‌شوید. پس به‌جای بیان جزییات یک اسم روی خاطره بگذارید و یا با چند کلمه کلیدی آن را کدگذاری کنید. سپس جلوی هر خاطره احساسی که دارید را یادداشت کنید و به‌شدت آن احساس هم نمره بدهید. 

مثال اول: کافه یاس با سعید و مریم، احساس خجالت، شدت ۹

مثال دوم: تولد دخترخاله‌ام و پیرهن قرمز مادرم- احساس شرمندگی، شدت ۴

در ابتدای یادگیری ای اف تی حتماً از خاطراتی شروع به ضربه زدن کنید که شدت احساس منفی در آن‌ها زیر ۵ باشد. خاطرات و مسائل سنگین‌تر را برای زمانی بگذارید که مهارت کافی  در ای‌اف‌تی به دست آورده‌اید. به این روش آرامش شخصی می‌گوییم. اگر روزی ۱ خاطره بد را هم خنثی کنید در زمان ۳ ماه اغلب مشکلات احساسی شما برطرف می‌شود. شاید بد نباشد با دومینوی مثبت آشنا شوید. اگر قرار باشد روی هرخاطره ناخوشایند گذشته کار کنیم پس چندین سال وقت نیاز هست برای خنثی سازی همه آن‌ها! کافی است شما حدود 40 خاطره را به درستی خنثی کنید. خواهید دید همان خاطرات خنثی شده باعث خنثی سازی دیگر خاطرات می‌شوند و پس از چند ماه تحول و آرامشی را احساس خواهید کرد که تا به امروز آرزویش را داشته‌اید. همین‌جا قول می‌دهم در صورتی که تمرین‌های کتاب را اجرا کنید، در فاصله ۳ ماه، تغییرات مثبت فوق‌العاده‌ای را شاهد خواهید بود که از نتایج آن‌ها شگفت زده می‌شوید.

[button color=”purple ” size=”big” link=”https://1morabi.com/course/eft/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]ثبت‌نام در مینی دوره رایگان ای اف تی (EFT)[/button]

 

کلیدی‌ترین نکته در انجام تکنیک EFT

خوب است بدانید احساسات در ناخودآگاه ما کدگذاری شده است. اگر از مطالب قبل به خاطر داشته باشید وظیفه ناخودآگاه حفاظت از ماست و برای همین ریشه مشکلات و احساسات منفی را در اختیار ما قرار نمی‌دهد! چون ممکن است که این احساسات حال ما را بد کنند و ناخودآگاه هرگز کاری نمی‌کند که ما آسیب ببینیم. پس سعی می‌کند که اتفاقات را از دید خودآگاه ما مخفی کند. از طرفی با روش ای اف تی ما آن را مجبور می‌کنیم که پشت هر مسئله حل‌نشده‌ای را نشان دهد تا آن را حل کنیم. برای برطرف کردن این تعارض ناخودآگاه به‌طور خیلی کوتاه  چیزهایی از گذشته را به ذهن شما می‌آورد که باید آن را به‌اصطلاح بقاپید! شبیه یک نور فلش یا یک جرقه کوچک دری را به گذشته باز می‌کند و می‌توانید ببینید ریشه این مشکل فعلی در کجاست. و با خنثی‌سازی آن خاطرات و احساسات مشکل فعلی حل خواهد شد.

[box type=”success” align=”aligncenter” class=”” width=””]مهم‌ترین نکته در ای اف تی: هر چه ناخودآگاه برای شما تداعی کرد و نشان داد، فوق‌العاده مهم است. حتی اگر به‌ظاهر کاملاً بی‌ربط باشد.[/box]

در اجرای ای اف تی ممکن است از مشکل فعلی، خاطره معلم کلاس دوم ابتدایی برای شما تداعی شود. مطمئن باشید نه‌تنها بی‌ربط نیست بلکه یکی از ریشه‌های مشکلتان به آن خاطره برمی‌گردد. پس باید در آن خاطره کاوش کنید و ببینید چه احساس منفی در آن خاطره باقی‌مانده و حل‌نشده است. آن احساس را با ضربه زدن خنثی کنید و به مشکل فعلی برگردید، اغلب مواقع مشکل فعلی اگر کامل حل‌نشده باشد، تا حد زیادی برطرف شده است.

 

اگر علاقه‌مند به یادگیری ای‌اف‌تی هستید، می‌توانید در مینی دوره رایگان آموزش ای اف تی شرکت کنید! ثبت‌نام در این دوره کاملا رایگان است و تنها نیاز به شماره تلفن دارد.

[button color=”purple ” size=”big” link=”https://1morabi.com/course/eft/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]ثبت‌نام در مینی دوره رایگان ای اف تی (EFT)[/button]

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

  1. سلام ممنون بابت مطالب کاملتون،چند تا سوال داشتم از خدمتتون
    ۱-بعد از چند بار تکرار انجام خنثی سازی خاطره های بد از کجا باید بفهمیم دیگه اثرش خنثی شده؟در لحظه متوجه میشیم؟
    ۲-من جایی خوندم که تشخیص شدت ضربات تخصص خاصی میخواد و اگه درست و حساب شده انجام نشه ممکنه پیامدهای فیزیکی جبران ناپذیری رو باعث بشه،آیا درسته؟

    1. با سلام و احترام
      اول: بیشتر اوقات بله همان موقع متوجه می‌شوید، علامت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها این است که دیگر نسبت به آن اتفاق یا خاطره هیچگونه حس منفی نداشته باشید.
      دوم: خیر چیزی که خواندید درست نیست. ای‌اف‌تی هیچگونه ضرر فیزیکی ندارد و نمی‌توانید اشتباه بزنید. فقط ممکن است که درست ریشه‌یابی نکنید و مسئله باقی بماند.

  2. سلام. من به تازگی شروع کردم به خوندن کتاب های شما. هنوز هیچ اتفاق خاصی برام نیفتاده ولی این رو باید بگم که من بعد از یک بازه ی زمانی طولانی شکست و از دست دادن همه چیز با کتاب اثر مرکب دارن هاردی شروع کردم به ایجاد تغییر. تا اینکه اخیراً با کتاب های آقای حسینی آشنا شدم. با توجه به قضیه ی کالچرال تئوری cultural theory که در روانشناسی مطرحه چون ایشون ایرانی هستند طبعا خوندن مطالب کتاب هاشون هم حس بهتری رو القا می کنه و هم ممکن بودن ایجاد تغییر رو بیشتر می‌کنه. ممنونم برای حس خوشی که به مخاطب های کتاب هاتون هدیه می کنید. امیدوارم موفق تر از پیش باشید.

گفتگو در واتساپ
1
به کمک نیاز دارید؟
سلام 👋
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟